Skrevet af Anders Birkemose
Da mennesker ikke har mulighed for at lære alt
magi, da de ikke lever så lange som højelverne,
er de begrænset til kun at lære én vind. Disse er
der 8 af og alle har deres kollegium i Altdorf.
Nogle, såsom rav-ordenen (bæst-magi) er har
også et kollegium i Talabheim, Taals stad. De
otte vinde er som følger:
Hysh, Lys-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf, Hysh-pyramiden.
Matriark: Mathilde v. Hysh.
Farve: Hvid
Magien fra denne vind er baseret på lyset, og
inkluder alt det som lys kan bruges imod, og i
alle aspekter lys kan repræsentere for dødelige. Magikerne der bruger denne
vind er Lys-ordenen (også kendt som Hierophanter) og de bruger
magi såsom helbredelse, og dæmonisk nedkæmpelse. Denne vind
er muligvis den sværeste vind at behærske og er klart også den
mest kompliceret grundet dens ”oplyste” natur.
Vindens domæne er ikke viden og fakta men visdom og sand, en
forskel som magerne går meget op i. Mange akolyter og novicer
må først lære at filosofere og studere sindet, for at kunne oplukke
vindens potentiale.
Derudover er lys-ordenen også den mest respekteret orden udenfor
Imperiet, og en mager fra denne orden er både velkommen i Kislev, men sågar
også i Bretonnia og de sydlige riger.
Azyr, Himmel-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
(Stor-)Patriark: Alric v. Azyr
Farve: Blå
Azyr siges at være manifestationen af “The Warp’s”
refleksion af inspiration og det som er unåeligt. Denne vinds
magi er baseret åp viden og og uviden, og manipulationen af
himlen. Himmel videnskab (også kaldt atronomi) er
paktriseret Himmel-ordenen, til at hjælpe dem selv og resten
af Imperiet, med a determinere menneskets fremtid.
Azyr er intet konkret domæne, da Himmel-ordenen primært
arbejder med himlen. Dette har givet dem et vis herredømme over vejret, som f.eks. storme. Ved hjælp fra astronomi bruger Himmel-ordenen deres
forbindelse til himlen og deeres kendskab til stjernerne, til at forudsige
fremtiden. Deres forudsigelser har til tider gået i opfyldelse men andre gange
har det været det rane vås. Om det er fordi det endnu ikke er sket, ell er fordi
historien tog en andet sving på livets træ, er svært at sige.
Chamon, Guld-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
Patriark: Günther v. Chamon
Farve:Gul
Chamon er forandringens vind, en abstrakt forståelse af logik.
Den omhandler alkemi og smeltning af met aller. Mange af
deres besværgelser omhandler metal, rustning af det,
forandringen af det (som fra guld til bly [og nogle gange
omvendt]), og behandlingen af det.
Udover, at omhandle logik, og alkemi, er det også en vind for
eksperimentation og forskning. Vinden omhandler derfor også
mange besværgelser som beskytter studerende imod De Unævnliges lange hånd.
Ghyran, Jade-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
Patriark: Siegfried v. Ghyran
Farve: Grøn
Ghyran er livets magi, og omhandler alt levende, især naturen.
De har intet med dyr at gøre, men kan have stor indflydelse
naturens gang. Denne vind omhandler naturens frugtbarhed og
bevaringen af den.
Deres magikyndige er meget elsket af menige folk, og bliver af
bønder og lignende kaldet druider. Der er stærkest om
sommeren og svage om vinteren. De bruger deres evner til at
hjælpe med høsten, plantingen, skovområder, og alt produktion og goder man
får fra naturen.
Ghur, Rav-ordenen:
Hovedsæde: intet.
Matriark: Adelheidis v. Ghur
Farve: Brun
Ghyran er bæstets vind, og de som praktisere denne vind
undgår byer og beboede områder. De udføre shamanistiske
ritualer og forsøger på, at leve i et med naturen. Deres magi
giver dem lov til at ændre deres skind, forvandle dem selv til
bjørne, ulve og ørne.
Aqshy, Ild-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
Patriark: Adelheidis v. Ghyran
Farve: Rød
Aqshy er ildens vind, og alt hvad det indebær. På den ene side
af magere af Aqshy kendt for at fremane ildkometer, ildsværd,
ildkugler osv. Men på den anden side repræsentere de også de
”ild-varme” følelser såsom, mod, vrede og lign. Magikerne af
denne vind, er derfor den ideale krigs-magiker, og især ild-
magikere er også udsøgt blandt valggreverne som ønsker disse i deres hær.
Ulgu, Grå-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
Patriark: Thomas v. Ulgu
Farve: Grå
Ulgu er skyggens vind, det er en vind af planer, luske
handlinger, og illusioner. Denne orden, samt vind, er
mystisk af natur og man ved ikke mege op dem. Deres magi
indeholder elementer såsom forklædning, illusioner,
usynlighed, og ubehag blandt dem hvorpå magien bliver
udført.
Shyish, Amethyst-ordenen:
Hovedsæde: Altdorf.
Patriark: Gerhard v. Shyish
Farve: Lilla
Shyish er dødens vind, men ikke på den måde man kunne tro.
Denne vind ligger tæt op af nekromanti, men er det ikke.
Shyish omhandler forplejning af villedte sjæle, og
kommunikation med disse. De hjælper ofte Morr-præster i
deres hverv og man ser dem også ofte nær Sylvanien, hvor de
udøde stadig har megen magt.
Magere af amethyst-ordenen har magi som modvirker udøde,
og som kan hjælpe dem videre til Morrs rige. De er dog ikke
en erstatning af en Morr præst, da det kun er disse der kan
stede folk oprigtigt til hvile.